Köp- och leveransvillkor

Resevillkor

För dig som reser med Taxi Enköping AB (nedan Taxi Enköping)
gäller nedanstående villkor. Om du, eller det företag eller den organisation
där du arbetar, träffat avtal med Taxi Enköping om kontokredit eller ingått ett
Företagsavtal Taxiresor med Taxi Enköping gäller villkoren i
kontobestämmelserna respektive i Företagsavtalet före dessa resevillkor.

1.Inledning

Taxi Enköping erbjuder sina kunder attraktiva transportlösningar med fokus på
kvalitet och hållbarhet. Vi tar vårt ansvar för att Upplandsregionen fungerar
med en hållbar infrastruktur, vi gör det idag och vi gör det i morgon. Vår
avsikt med dessa resevillkor är bland annat att beskriva våra tjänster och
redovisa de skyldigheter som vi ikläder oss gentemot dig som kund och som vi
förväntar oss att du som kund uppfyller mot oss. Avsikten är också att i rimlig
utsträckning avgränsa det ansvar Taxi Enköping tar på sig vid utförandet av
tjänsterna.

2.Beställning av resa

Hos Taxi Enköping kan du boka resan på flera olika sätt; bland annat genom Taxi
Enköpings applikation för iPhone och Android, telefon eller genom att vinka in
en taxi på gatan. När beställningen gjorts via vår app får du en bekräftelse på
din beställning. Om bekräftelsen inte verkar motsvara din beställning, ber vi
dig att omgående kontakta Taxi Enköpings växel på telefon 0171-440000.
Bokningar som är gjorda via vår app avbokas direkt i appen.

3.Om bilen inte kommer

Om den taxi du beställt inte kommer på utsatt tid, ber vi dig att omgående
kontakta Taxi Enköpings växel på telefon 0171-440000. Om du har fått ett
beställningsnummer är det bra om du har det till hands när du ringer, så går
det fortare att identifiera din beställning.

4.Bagage

Våra chaufförer hjälper dig med i- och urlastning av ditt bagage både vid
resans början och vid slutdestinationen. Var noggrann med att du får med dig
allt bagage in i bilen eller att allt bagage överlämnas till chauffören. När du
kliver ur bilen vid resans slut, se till så att du inte glömmer ditt bagage,
mobiltelefon, plånbok eller andra föremål. Kvarglömda effekter ansvarar du som
kund för.

Om du glömt kvar något i taxibilen ber vi dig att under
kontorstid Taxi Enköpings växel på telefon 0171-440000, öppettider 06:00-21:00
vardagar & 09:00-04:00 helger.

Om du hittar något föremål i bilen som glömts kvar av en
tidigare resenär, får du givetvis inte ta med dig föremålet, utan ska lämna det
till chauffören eller uppmärksamma denne på det kvarglömda föremålet. Saker som
återfinns i taxibilarna vid resans slut och som inte efterfrågas en kort tid
därefter lämnar förarna in till polisens hittegodsavdelning som finns på
Korsängsgatan 42, Enköping.

5.Priser

Om resan inte utförs till ett fast pris gäller den taxa som Taxi Enköping
tillämpar när resan sker. Priserna anges alltid på prisdekaler placerade både
inne i och utanpå taxibilarna. Du kan även hitta information om priserna på
Taxi Enköpings hemsida.

Som kund har du vanligtvis även möjlighet att begära att
Taxi Enköping erbjuder dig ett fast pris som baseras på hur lång tid resan
förväntas ta med den valda resvägen vid den tidpunkt resan ska äga rum. Om du
vill ha ett erbjudande om fast pris ska du säga till föraren innan resan
startar. Du kan även begära ett fast pris när du gör din beställning via vår
växel. Fastpris finns också tillgängligt om du bokar via Taxi Enköpings App.

Väntetaxa tillämpas på förbeställningar från det att
förbeställningstiden är inne oavsett om resan bokats till ett fast pris eller
inte. På direktbeställning ingår två minuters väntetid från det att taxibilen
är på plats på avhämtningsadress, efter två minuter tillämpas väntetaxa.

Om du bokat en resa men inte dyker upp eller meddelar oss i
tid, debiteras en avgift på 150 kr.

Vid bokning av en resa med via-adress till fastpris så är ca
tre minuters väntetid inräknad per stop, taxin kommer inte att kunna göra något
längre stop vid en adress. Det är du som beställare som ansvarar för att
eventuella personer som ska åka med samma taxiresa befinner sig vid sin
avhämtningsadress i tid.

6.Betalning

Som kund kan du vid betalning av resan välja mellan flera olika betalningssätt.
Taxi Enköping accepterar de flesta vanliga kreditkort och du kan givetvis även
betala kontant. Om du som privatperson eller företag har registrerat ett konto
hos Taxi Enköping kan du betala i efterskott mot faktura. Ett sådant konto
tillhandahålls av Taxi Enköping på din begäran, efter sedvanlig kreditprövning,
och då på de villkor Taxi Enköping tillämpar.

Taxi Enköping eftersträvar elektronisk fakturahantering.
Taxi Enköping har rätt att ta ut en faktureringsavgift för fakturor som på
kundens begäran skickas på annat sätt än elektroniskt. Som kund har du alltid
rätt att få ett kvitto på din betalning.

Vill du inte betala i bilen kan du betala via betalkort i
Taxi Enköpings App. Debiteringen sker då vid bokningstillfället via det valda
betalkortet. Om du valt att betala med betalkort sker betalning på ett säkert
sätt via tredje part (Worldline). Endast resor med fastpris erbjuds vid
betalning med betalkort via appen.

7.Reklamation

Om du inte är nöjd med resans utförande eller våra tjänster i övrigt vill vi
gärna att du lämnar dina synpunkter genom att kontakta Taxi Enköping på info@taxienkoping.se

eller Taxi Enköpings växel på 0171-440000.

Du ska reklamera så snabbt som möjligt, men senast inom 15
dagar efter det att transporten ägde rum (eller 15 dagar från det datum då
transporten, vid utebliven transport, skulle ha ägt rum). Är du fakturakund och
har klagomål på en faktura ska reklamation mot fakturan göras senast 15 dagar
efter mottagen faktura.

Taxi Enköpings målsättning är att du ska få ett besked om
hur ditt klagomål kommer att hanteras inom fem arbetsdagar.

Ärendets natur eller arbetssituationen kan dock medföra att
ett besked dröjer lite längre.

8.Taxi Enköpings ansvar och ersättningsskyldighet

Om du drabbas av en skada när du reser med Taxi Enköping kan du, beroende på
vilken typ av skada du drabbats av och hur skadan uppkom, ha rätt till
ersättning. Du ska alltid se till att snarast möjligt meddela Taxi Enköping om
du drabbats av en skada och vill ha ersättning, senast inom 15 dagar från det
att skadan uppkom.

För personskada och skada på egendom som transporteras i
taxibilen gäller de regler som följer av trafikskadelagen (1975:1410), vilket
vanligtvis innebär att ersättning betalas genom taxibilens (eller något annat
inblandat fordons) trafikförsäkring. Om du skulle drabbas av en person- eller
sakskada under din resa med Taxi Enköping, skall du därför begära ersättning
från den transporterande taxibilens trafikförsäkringsbolag. Om du kontaktar
Taxi Enköping får du information om till vilket försäkringsbolag du ska vända
dig.

Om du drabbas av någon annan skada som inte ersätts ur
bilens trafikförsäkring kan du ha rätt till ersättning från Taxi Enköping om
Taxi Enköping orsakat skadan genom vårdslöshet. Taxi Enköpings ansvar är
emellertid begränsat till att enbart omfatta direkt skada, vilket innebär att
Taxi Enköping inte ansvarar för indirekt skada, så som exempelvis utebliven
inkomst, intäkt eller vinst, eller produktionsbortfall, tredjemansskada eller
annan följdskada. Förutom när det gäller personskada är Taxi Enköpings ansvar
även maximerat till ett belopp per skada; för sakskada är begränsningen ett (1)
basbelopp och för ren förmögenhetsskada tio (10) % av det vid tidpunkten för
transporten gällande basbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.

Taxi Enköping ansvarar överhuvudtaget inte om Taxi Enköpings
möjlighet att utföra tjänsterna hindras eller en skada uppkommer av
omständigheter som ligger utom Taxi Enköpings kontroll, som till exempel
myndighetsåtgärd, strejk eller annan arbetskonflikt, drivmedelsbrist, maskin-
eller annan fordonsskada, hård väderlek eller oväntad driftstörning i
verksamheten.

9.Kundens skyldighet att begränsa skadan

Om du drabbas av en skada är du skyldig att göra vad som är skäligt för att
begränsa din skada. Taxi Enköping är inte skyldigt att betala ersättning för
den del av skadan som du borde ha kunnat undvika.

10.Försäkring

Samtliga taxifordon som är anslutna till Taxi Enköping är i vederbörlig
omfattning försäkrade mot skada på passagerare och deras egendom. Därutöver har
Taxi Enköping tecknat ansvarsförsäkring för andra typer av skador till ett
betryggande belopp.

11.Hantering av personuppgifter

Vi kommer att behandla personuppgifter om dig som vi erhåller i samband med att
du bokar resor och reser med oss. All vår behandling av dina personuppgifter
sker med anknytning till våra tjänster och en utförlig beskrivning av vår
personuppgiftshantering och dina rättigheter finns i vår Integritetspolicy

Kontakta oss
Om du har några frågor om behandlingen av dina personuppgifter är du välkommen
att kontakta oss på info@taxienkoping.se
eller till Taxi Enköping, Västra Järnvägsgatan 6E, 745 39 Enköping.

12.Om vi inte blir överens

Om du framfört klagomål avseende Taxi Enköpings tjänster eller begärt
ersättning för en skada du drabbats av och inte är nöjd med det besked som Taxi
Enköping har givit dig har du möjlighet att kontakta Taxi Enköpings Platschef.
Telefonnumret är 070-3486671

Är du inte heller nöjd med Kundombudsmannens besked i
ärendet, har du givetvis möjlighet att vända dig till Allmänna
Reklamationsnämnden:

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)
Teknologgatan 8 C, Stockholm
Box 174, 101 23 Stockholm
Tel nr: 08-50886000